Hoe bepaal je nu het aantal benodigde en/of gewenste bijeenkomsten voor een groep, cursus of training ?
Hieronder een aantal criteria die hierbij een rol spelen:
- De geformuleerde doelstelling van je aanbod; hoeveel bijeenkomsten schat je in dat er nodig zijn om deze doelstelling te bereiken. Eigen ervaringen en ervaringen van collegae kunnen je helpen om deze inschatting te maken.
Omgekeerd kun je de doelstelling ook afstemmen/bijstellen op grond van het aantal bijeenkomsten dat je ter beschikking hebt.
- De duur van de bijeenkomsten; in zes bijeenkomsten van 1.5 uur kun je minder doen dan in zes bijeenkomsten van 2.5 uur. Opgemerkt dient te worden dat je de duur van een bijeenkomst ook dient af te stemmen op de aandachtsspanne van de betreffende doelgroep.
- Het aantal deelnemers in de groep; het tempo en de intensiteit van een groep van 6 deelnemers zal veelal hoger liggen dan dat van een groep van 12 deelnemers.
- Een 'groot' aantal bijeenkomsten kan voor deelnemers een drempel vormen om zich überhaupt aan te melden. We leven in een periode waarin alles sneller, korter en efficienter moet. Je voor langere tijd ergens aan verbinden wordt steeds ongebruikelijker in de huidge zappcultuur. Uiteraard blijft wel de vraag of je als maatschappelijk werker hierin mee moet gaan door het aantal bijeenkomsten te verminderen (en je doelstelling bij te stellen) om daarmee de drempel voor aanmelding en deelname te verlagen. Aan de andere kant wil je ook dat je voldoende deelnemers hebt om de groep te kunnen starten.
- Welk criterium ontbreekt hierin nog? Mail ons uw aanvulling op deze lijst.
In de praktijk komt het regelmatig voor dat voor een geplande groep of training slechts een klein aantal deelnemers zich hebben aangemeldt. Om een aantal redenenen is het dan raadzaam om de groep of cursus - als het maar even kan - tóch door te laten gaan. Uiteraard kan het programma dan bijgesteld worden vanwege bovengenoemde eerste drie argumenten. Zo kan het aantal bijeenkomsten of de duur van de bijeenkomsten vermindert worden.