Provocatieve coaching is gebaseerd op drie pijlers:
1. Elk mens is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar leven
Zolang iemand weigert de verantwoordelijkheid voor zichzelf op te nemen is veranderen onmogelijk.
2. Er bestaan realiteiten in het leven die iedereen moet aanvaarden
Provocatieve coaching verleidt mensen om de zaken in realistisch perspectief te zien en prikkelt hen daartoe op een respectvolle, maar humoristische wijze.
3. Alleen jijzelf kent de oplossing voor je problemen
Deelnemers of cliënten worden tijdens provocatieve coaching uitgedaagd om zelf hun probleem te benoemen en met een oplossing te komen. Door middel van confrontatie, humor en uitvergroting.
Provocatieve hulpverlening is een combinatie van contact, humor, provocatie en vrije associatie. Vooral als de serieuze, goedbedoelende, hulpverlenende stijl vastloopt, kan de provocatieve stijl een uitkomst en een bevrijding zijn.
Provocatieve hulpverlening gaat uit van totaal andere principes dan de gebruikelijke vormen van hulpverlening. Provocatieve hulpverlening gaat er van uit dat je de ezel aan zijn staart moet trekken als je hem vooruit wilt helpen, dat lachen over je problemen een prima medicijn is, dat zijwegen naar de kern leiden en dat mensen veerkrachtiger zijn dan je denkt. Het wordt moeilijker voor de cliënt om zijn belemmerende overtuigingen en zijn negatieve zelfbeeld nog serieus te nemen. Door zich assertief tegen de hulpverlener te verdedigen leert de cliënt om voor zichzelf op te komen, om zichzelf realistischer te bekijken en om genegenheid en waardering te uiten.
De provocatieve hulpverlener heeft een basishouding van positieve acceptatie en waardering voor de cliënt zoals hij is. En binnen dat kader daagt hij de cliënt uit door diens zwakke punten tot in het belachelijke uit te vergroten, door absurde verklaringen en onhaalbare oplossingen aan te dragen, door allerlei ongunstige stereotypen en vooroordelen te gebruiken, door het non-verbale gedrag van de cliënt op clowneske wijze te spiegelen, door de structuur volledig uit het oog te verliezen, door in te gaan op de onderwerpen die de cliënt wil vermijden, enzovoort.
Zie het artikel en/of de power point presentatie van Adélka Vendl (Vendl Training & Provocatieve Coaching) die assertiviteitstrainingen geeft met behulp van de provocatieve aanpak. Zij organiseert verder trainingen om (assertiviteits)trainingen met provocatieve elementen te leren opzetten.
Maart 2010 zal zij opnieuw de train-de-trainer hierover verzorgen met als titel 'Provocatief trainen in een assertiviteitstraining'.
Meer informatie over de provocatieve aanpak is verder te vinden via www.provocatiefcoachen.nl