Op 19 maart 2009 vond deze trainingsdag plaats. Crica 90 maatschappelijk werkers namen deel aan deze trainingsdag om meer te leren over het werken met groepen. Deelnemers hebben tijdens deze trainingsdag de dynamiek van de groep kunnen ervaren en tegelijkertijd de kans gekregen om zelf te oefenen met het sturen van het proces.
Bedoeling van deze interactieve training was dat de deelnemers antwoorden op de volgende vragen zouden krijgen:
· Waar moet ik aan denken bij het starten van een groep?
· Hoe begeleid ik een groepsproces en –discussie in een beginnende groep?
· Welke interventies zijn passend in een beginnende groep?
· Welke groepsprocessen spelen er en hoe ga ik hier mee om? (groepsdynamica)
· Hoe ga ik om met weerstand en ander ineffectief gedrag?
· Welke begeleidingsstijl heb ik en hoe kan ik de effecten hiervan vergroten?
Na inschrijving kregen deelnemers het artikel 'Integrale procesbegeleiding van groepen' thuisgestuurd als voorbereiding voor de trainingsdag.
Bij binnenkomst werden ze verder voorzien van een 'Stappenplan voor je eerste groep'
Hieronder het programma van de trainingsdag, voorzien van diverse verslagen en interessante informatie.
Het programma
0. Ontvangst en opening door Will van Genugten van de NVMW
1. Plenaire start met een interactieve aftrap door Loes Jacobs
2. Inleiding over De kracht van de groep.
Wim Goossens gaf een inleidend college hierover waarin de volgende onderdelen aan de orde zijn gekomen:
· Plaatsbepaling van het Groepsmaatschappelijk Werk;
· Soorten Groepen;
· Doelen en
· Welke processen (fases) kom je dan tegen.
Zie voor meer informatie vooral ook de hierbij gebruikte powerpointpresentatie.
3. Training deel 1, Fenomenen in een beginnende groep.
De groep werd in opgedeeld in 6 kleinere groepen, die met een eigen workshopleider aan de slag gingen. In elke groep was een student maatschappelijk werk aanwezig die in het kader van een studieopdracht een verslag mochten maken van deze trainingsdag. Hieronder de trainers en de studenten van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening HS Zuyd door wie de verslagen geschreven zijn:
- Adeline Stel: zie het verslag van deze workshop van Alexander Soumokil
- Han Baeten; zie het verslag van deze workshop van Dorothy van Bool
- Lea Schellekens: zie het verslag van deze workshop van Sabrina Hocks
- Loes Jacobs: zie het verslag van deze workshop van Ivo Creemers
- Wim Goossens: zie het verslag van deze workshop van Sanne Thewissen en Melissa Reijnen
- Wouter van den Eshof: zie het verslag van deze workshop van Gwenda Slangen.
4. Plenaire start na de lunch met een inleiding door Wim Goossens over het onderwerp Interveniëren.
Zie ook de door Wim hierbij gebruikte powerpointpresentatie
5. Training deel 2, Interveniëren
De groep werd opnieuw opgedeeld in de kleinere groepen, die hierover met hun eigen workshopleider aan de slag gingen. In elke groep was ook weer dezelfde student maatschappelijk werk aanwezig die in het kader van een studieopdracht een verslag mocht maken van dit trainingsonderdeel. Hieronder de trainers en de studenten door wie de verslagen geschreven zijn:
- Adeline Stel: zie het verslag van deze workshop van Alexander Soumokil
- Han Baeten; zie het verslag van deze workshop van Dorothy van Bool
- Lea Schellekens: zie het verslag van deze workshop van Sabrina Hocks
- Loes Jacobs: zie het verslag van deze workshop van Ivo Creemers
- Wim Goossens: zie het verslag van deze workshop van Sanne Thewissen en Melissa Reijnen
- Wouter van den Eshof: zie het verslag van deze workshop van Gwenda Slangen.