U bent hier

Thema Gecentreerde Interactie

Visie

Themagecentreerde interactie (TGI) is meer dan een methode van werken met groepen. TGI is een systeem: methodische richtlijnen zijn gebaseerd op axioma’s of uitgangspunten en vormen in combinatie met de postulaten een samenhangend geheel. (Voor meer informatie over de axioma’s en postulaten: www.tgi-forum.com)
TGI is een krachtige methode voor het leidinggeven aan  groepen en teams die levendigheid en creativiteit in samenwerkings- en leerprocessen bevordert. Een van de centrale methodische uitgangspunten is het dynamisch balanceren. Concreet betekent dit dat in elk opleidings-, samenwerkings- of leiderschapsvraagstuk 4 factoren een gelijkwaardige rol spelen:
1. het welzijn en de effectiviteit van de mens als persoon (IK)
2. de samenwerkingsprocessen (WIJ)
3. de gezamenlijke doelen en taken (TAAK)
4. de van belang zijnde contextuele factoren (CONTEXT)
Dit dynamisch balanceren bevordert in alle mogelijke groepen een creatief en vruchtbaar samenwerkingsproces, waarbij ieder gestimuleerd wordt vanuit verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te handelen. In de woorden van Ruth C. Cohn, de grondlegster van  TGI: “Be your own chairperson”.

Werkwijze

De methode kent drie belangrijke aspecten:

1. Het vierfactoren-model en het dynamisch balanceren:
Uitgangspunt binnen TGI is dat in ieder samenwerkings-, leiderschaps- of leervraagstuk vier factoren een rol spelen, te weten:
- Het welzijn en de effectiviteit van de mens als persoon = de IK-factor
- De samenwerkingsprocessen                                    = de WIJ-factor
- De gezamenlijke taak en doelen                                = de TAAK-factor.
- De van belang zijnde contextuele gegevens                = de CONTEXT-factor
Dit vierfactorenmodel is door Cohn gevisualiseerd als een driehoek in een bol.
Deze vier factoren zijn gelijkwaardig aan elkaar wat betekent dat zij in afwisseling evenveel aandacht verdienen om tot creatieve en effectieve leerprocessen te komen. Het eigen leiderschap van iedere deelnemer wordt daardoor optimaal aangesproken. Dit dynamisch balanceren is een van de centrale methodische uitgangspunten van het TGI-systeem. De factoren krijgen nog meer betekenis als we leren kijken naar hun onderlinge samenhang en de betekenis die we daaraan  kunnen geven. 

2. Het thema binnen TGI
Alle activiteit van een team of groep draait om de taak en een daarvan afgeleid specifiek thema. Het thema geeft antwoord op de vraag: wat staat ons nu te doen als we verantwoordelijkheid nemen voor onze taak, de deelnemers als persoon, het groepsproces en de context waarin we ons bevinden. Het thema is een uiting van het dynamisch balanceren waaraan in dialoog met alle betrokkenen gewerkt wordt.
Kenmerkend voor een thema is dat het zoveel als mogelijk aansluit bij het ontwikkelingsproces van de deelnemers individueel en bij het proces in het team / de groep. Daarmee nodigt het hen uit een stap verder te zetten in de zone van naaste ontwikkeling.
Het THEMA focust, biedt ruimte, stuurt de interactie en bundelt energie.

3. Participerend leiderschap
Binnen TGI is het participerend leiderschap een basishouding van de leider. Dat wil zeggen dat de leider het proces leidt en hieraan tegelijkertijd ook deelneemt. De leider bevordert hiermee het persoonlijk leiderschap van de deelnemers en nodigt hen uit mede verantwoordelijkheid te nemen voor het proces in het team / de groep. Participerend leiden is geen eenvoudige opgave. Het vraagt van leiders dat zij tegelijkertijd als persoon actief, betrokken en empathisch deelnemen aan het proces én afstand kunnen nemen, analyseren wat zich afspeelt en in volle verantwoordelijkheid vanuit hun rol als leider kunnen interveniëren. Voorwaarde hiervoor is dat leiders investeren in de ontwikkeling van hun eigen leiderschap.

TGI- Vereniging
Het Ruth Cohn Instituut Lage Landen (RCI-LL) - opgericht in 1978 - heeft tot doel: het levend houden, verder ontwikkelen en verspreiden van het ideeëngoed van de Themagecentreerde Interactie in Nederland en Vlaanderen. Dit doet het Ruth Cohn Instituut door het organiseren van uitéénlopende activiteiten binnen een viertal domeinen:
1. Activiteiten voor eigen leden en geïnteresseerde niet-leden
2. Het uitgeven van een eigen ‘Tijdschrift voor themagecentreerde interactie’
3. Samenwerking met andere Europese regio’s binnen de internationale koepelorganisatie: RCI International
4. Samenwerking met aanbieders van TGI-opleidingen in België en Nederland   
De vereniging maakt deel uit van een internationale koepelorganisatie: Ruth Cohn Institute for TCI-International.
Voor meer informatie over de methode en de vereniging surf naar www.tgi-forum.com  
(Bovenstaande informatie hebben we op 19-10-06 ontvangen van de TGI-Vereniging)

 

Meer lezen / leren ?

Scholing
Een TGI-opleiding en diverse TGI-cursussen worden verzorgd door 4D organisatieontwikkeling & opleiding