|
Doel
|
Hoofdaccent
|
Probleemdefiniëring
|
Deelnemers
|
Relatie tot werker
|
Trainings
groepen |
Leren van (ander) gedrag en/of vaardigheden
Persoonlijke groei / zelfactualisatie
Efficiëntere persoonlijkheidsintegratie
|
Hier en nu
Uitbreiding van mogelijkheden
Interpersoonlijke aspecten
Groepsprocessen
|
Werk- of leerdoelen
Verbeteren
|
'Normale'mensen
|
Regisseur van de groep
Trainer
|
Maatschappelijk werk groepen
|
Verbetering psychosociaal functioneren en/of sociaal maatschappelijk functioneren
Verbetering relatie tussen persoon en omgeving
Ondersteuning bij oplossen van problemen in relatie tot omgeving
|
Omstandigheden
Persoon in relatie tot omstandigheden
Problematiek in relatie tot omstandigheden
Persoon toerusten t.o.v. omstandigheden
|
In omstandigheden, positie, structuur
Persoon in relatie tot omgevingsfactoren
Relaties: interpersoonlijk of institutioneel
|
Hulpvragers
Cliënten
Klanten
|
Gelijkwaardige relatie
Zelfverantwoordelijkheid bij cliënt
Procesbegeleider
|
Therapie
groepen |
Verandering van de persoonlijkheidsstructuur
Verwerking van (traumatische) ervaringen
Verandering zelfbeeld of ik-versterking
|
Daar en toen
Herstel, correctie, genezing
Achterliggende onbewuste aspecten (angsten, overdracht, projecties)
Verwerving van nieuwe inzichten in de persoonlijkheid
Vermindering van psychische conflicten en/of stoornissen
Verkenningstocht naar het eigen ik
Verwerking van ervaringen
Primair intrapsychisch
|
Primair intrapsychisch
|
Patiëntbeleving
Ervaren van hiaten in persoonlijk functioneren/ persoonlijkheidsstructuur
Behoefte aan verwerking
|
Therapeut-cliënt / patiënt relatie
Specifieke opleiding
|
Bovenstaande omschrijving van verschillen tussen trainingsgroepen, maatschappelijk werkgroepen en therapeutische groepen is overgenomen uit het artikel 'Groepsmaatschappelijk werk: plaatsbepaling, innovatie en implementatie – een methodisch proces' van Wim Goossens.