Bij onderstaande groepstypen is uitgegaan van het ‘hoofd-hart-handprincipe’ als ordeningskader voor de diverse groepen. Dit staat in het model voor:
Uitgaande van dit principe zijn drie typen groepen te onderscheiden:
1. cognitief georiënteerde groepen;
2. belevings- en ervaringsgeoriënteerde groepen;
3. gedrags- en vaardigheidsgeoriënteerde groepen.
Hoofdaccent | Voorbeelden van werkdoelen | Voorbeelden | |
Cognitief |
Cognitieversterking Kennisvermeerdering Inzichtverwerving |
De hoofdkenmerken van een syndroom benoemen. De grote lijn van een procedure in eigen woorden weergeven. Hiaten in kennis signaleren. De essentie van een wettelijke regeling schetsen. |
Informatieavonden Thema-avonden |
Gedrag en vaardigheden |
Opvoedingsvaardigheden Sociale vaardigheden Gedragsmatige benadering |
De stappen van iets bespreken in de juiste volgorde demonstreren. Positieve aandacht geven. De gedragsmatige omgang, passend bij het syndroom, hanteren. |
Sociale vaardigheidstraining Assertiviteitstraining Cursus Opvoeden Zo! Cursus toepassing RET |
Beleving en ervaring |
Emoties uiten en delen Ervaringen delen Verwerking Betekenis geven |
Zijn beleving over het hebben van een verstandelijk gehandicapt kind uiten. De betekenis van het loslaten onder woorden brengen. Groepsgenoten deelgenoot maken van zijn gevoelens / ervaringen. |
Groepen rondom acceptatie, verwerking enz. Groepen rondom incestervaringen Groepen voor ouders rondom woontoekomst |
Bovenstaande indeling is overgenomen uit het artikel 'Groepsmaatschappelijk werk: plaatsbepaling, innovatie en implementatie – een methodisch proces'
van Wim Goossens.