Vorm
|
Soorten
|
Toelichting
|
Passieve hulpvormen
de gebruiker heeft
geen invloed op de inhoud |
Statische informatie
|
Informatie op websites om als doel de kennis van de lezer te vergroten
|
Adviezen
|
Suggesties voor het voorkomen van, omgaan met of het oplossen van een probleem
|
|
Veelgestelde vragen (FAQ’s)
|
Vragen die veel leven onder de doelgroep worden eenduidig en kort beantwoord. Veelal praktische informatie.
|
|
Verwijzingen
|
Links op de site naar specialistische websites
|
|
Actieve hulpvormen
de gebruiker beïnvloedt zelf de inhoud,
maar er is geen interactie met andere hulpvragers of hulpverleners |
Ervaringsverhalen
|
Persoonlijke verhalen van mensen die vertellen over hun ervaring met het specifieke probleem. Dit zorgt voor herkenning bij de lezer
|
Zelftest
|
Meerkeuzevragenlijst die ingevuld kan worden om de eigen situatie te duiden en advies te ontvangen over vervolgstappen
|
|
Beslisboom
|
Helpt de hulpvrager bij het nemen van een beslissing over het probleem
|
|
Chatbox
|
De hulpvrager kan praten met een computer die de indruk geeft dat er gepraat wordt met een persoon.
|
|
Inzichtinstrument
|
Opdrachten welke online kunnen worden ingezet om hulpvragers inzicht te geven in hun eigen situatie, veelal in combinatie met andere hulpvormen
|
|
Serious game
|
Een computerspel met een serieus doel: gebruikers spelenderwijs informeren en hen kennis en vaardigheden eigen laten maken.
|
|
Zelfhulp
|
Programma dat mensen zelfstandig volgen via internet om van hun probleem af te komen of de klachten te verminderen
|
|
Interactieve hulpvormen
de gebruikers (hulpvragers en/of hulpverleners) beïnvloeden elkaar wederzijds
|
Forum
|
Een hulpvrager kan een verhaal vertellen of vraag stellen waarop andere bezoekers kunnen reageren. Zowel voor lotgenoten als hulpverleners
|
E-mail
|
Een hulpvrager stuurt zijn vraag naar een instelling en deze wordt beantwoordt door een antwoord terug te sturen
|
|
Een-op-een-chat
|
Chat tussen hulpvrager en hulpverlener waarbij de hulpvraag van de hulpvrager centraal staat en niet die van iemand anders
|
|
Groepschat
|
Verschillende hulpvragers en een of meerdere hulpverleners voeren gelijktijdig een chatgesprek. Kan een open of besloten karakter hebben
|
|
|
Behandeling of begeleiding
|
Bestaat meestal uit een combinatie van diverse online hulpvormen, waarbij er sprake is van behandeling of begeleiding
|