U bent hier

Overzicht van vormen van internethulpverlening

Er zijn diverse vormen van internethulpverlening te onderscheiden:
1. Passieve hulpvormen
2.  Actieve hulpvormen
3. In
teractieve hulpvormen
Hieronder een uitwerking van deze drie vormen van internethulpverlening uit het 'Handboek online hulpverlening' van Frank Schalken e.a. (2010)
Zie ook het overzichtsartikel in Maatwerk van Remmelt Veenkamp en www.e-hulp.nl waar van alles te vinden is over internethulpverlening.

Vorm
Soorten
Toelichting
Passieve hulpvormen
de gebruiker heeft
geen invloed op de inhoud
Statische informatie
Informatie op websites om als doel de kennis van de lezer te vergroten
Adviezen
Suggesties voor het voorkomen van, omgaan met of het oplossen van een probleem
Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Vragen die veel leven onder de doelgroep worden eenduidig en kort beantwoord. Veelal praktische informatie.
Verwijzingen
Links op de site naar specialistische websites
Actieve hulpvormen
de gebruiker beïnvloedt zelf de inhoud,
maar er is geen interactie met andere hulpvragers of hulpverleners
Ervaringsverhalen
Persoonlijke verhalen van mensen die vertellen over hun ervaring met het specifieke probleem. Dit zorgt voor herkenning bij de lezer
Zelftest
Meerkeuzevragenlijst die ingevuld kan worden om de eigen situatie te duiden en advies te ontvangen over vervolgstappen
Beslisboom
Helpt de hulpvrager bij het nemen van een beslissing over het probleem
Chatbox
De hulpvrager kan praten met een computer die de indruk geeft dat er gepraat wordt met een persoon.
Inzichtinstrument
Opdrachten welke online kunnen worden ingezet om hulpvragers inzicht te geven in hun eigen situatie, veelal in combinatie met andere hulpvormen
Serious game
Een computerspel met een serieus doel: gebruikers spelenderwijs informeren en hen kennis en vaardigheden eigen laten maken.
Zelfhulp
Programma dat mensen zelfstandig volgen via internet om van hun probleem af te komen of de klachten te verminderen
Interactieve hulpvormen
de gebruikers (hulpvragers en/of hulpverleners) beïnvloeden elkaar wederzijds
Forum
Een hulpvrager kan een verhaal vertellen of vraag stellen waarop andere bezoekers kunnen reageren. Zowel voor lotgenoten als hulpverleners
E-mail
Een hulpvrager stuurt zijn vraag naar een instelling en deze wordt beantwoordt door een antwoord terug te sturen
Een-op-een-chat
Chat tussen hulpvrager en hulpverlener waarbij de hulpvraag van de hulpvrager centraal staat en niet die van iemand anders
Groepschat
Verschillende hulpvragers en een of meerdere hulpverleners voeren gelijktijdig een chatgesprek. Kan een open of besloten karakter hebben
 
Behandeling of begeleiding
Bestaat meestal uit een combinatie van diverse online hulpvormen, waarbij er sprake is van behandeling of begeleiding